Alla inlägg under september 2012

Av Alexandra Nyberg - 18 september 2012 13:23

Jag har en sån där flitig dag, som man kan ha ibland - Kicki har en heldag i skolan så förutom att tvätta passar jag på att putsa(några) fönster) och städa lite.

För imorgon kommer Emelie med vovvar på besök, en onsdag-måndags vistelse - ska bli trevligt.

Hon fyller ju även år under vistelsen, så det ska vi fira - med både det ena och det andra :)


Nu ska jag duscha, slänga iordning den sista tvätten och springa ner i stugan. Sedan blir det en promenix till Coop för lite småhandling. Ska nämligen försöka mig på morotsbröd, dock ett enkelt recept då jag inte har råd med massa joks.

Hoppas på bra resultat.



2 morötter (finrivna)
1 paket jäst
5 dl vatten (37
grader)
1 dl ljus sirap
1 dl olja (raps eller mat)
Vetemjöl (tills
degen släpper kanterna och inte kladdar ca 10-12 dl)

Gör så här:
Smula
jästen i en bunke och tillsätt fingervarmt vatten, rör om tills jästen blandat
sig med vattnet.
Tillsätt sirap, olja och morötter blanda om och tillsätt
vetemjöl. Blanda tills degen släpper kanterna och går att forma utan att det
kladdar för mycket. Men ta inte i FÖR mycket mjöl för så blir det ett kompakt
och tråkigt bröd.
Låt jäsa i bunken ca 30 minuter under en bakduk.
Baka
ut till ca 12-15 runda bullar.
Lägg upp på en bakplåtspappersklädd plåt och
låt jäsa ytterligare 30 minuter under bakduk.
Grädda bröden i ugnen på 220
grader ca 10 minuter tills de fått fin färg och lite "ihåliga" när du knackar på
dem.

Servera med smör och ost!


Presentation

Jag heter Alexandra, är 21 år.
Bloggar om allt, ingenting och det mittemellan!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards